Een bedrijfsnaam bedenken
Een bedrijf beginnen doe je niet zomaar. Er komt veel bij kijken. Eén van de belangrijkste zaken die daar bij komt kijken is opstellen van businessplan en het in kaart brengen van je doelgroep. Je hele plan is opgetuigd en ineens kom je erachter dat je nog geen naam voor je bedrijf hebt bedacht. Men breekt al gauw hun hoofd over het bedenken van een bedrijfsnaam.
Een goede bedrijfsnaam moet overeenstemmen met waar jou onderneming voor staat. De naam moet pakkend zijn en makkelijk te onthouden. In het beste geval moeten klanten direct kunnen merken waar je voor staat.
Nu kun je wel een adviesbureau inschakelen en betalen, om de naam voor jou te bedenken, maar waarom zou je? Het kost vaak veel geld en je moet nooit vergeten dat je al veel van je eigen kracht en energie in je onderneming hebt zitten. Gebruik die kracht dan ook om je merk toonaangevend te laten zijn en je bedrijfsnaam gratis en voor niets zelf te bedenken!
In deze blog geven we je een aantal tips om het bedenken van een bedrijfsnaam te vergemakkelijken.
1. Het gebruik van letterwoorden
Wel bekend is het gebruik van afkortbare letterwoorden in een bedrijfsnaam. Zo kan je bijvoorbeeld je achternaam combineren met de diensten die jij met jou bedrijf verricht. Meijer Advocaten en Adviseurs kun je dan bijvoorbeeld ook MAA of MA&A noemen. Je kunt dit dan ook weer gebruiken en laten terugkomen in je beeldmerk ofwel je logo.
2. Combineer meerdere woorden
Een andere bekende methode die wordt toegepast op een bedrijfsnaam is een combinatie van twee woorden. Deze twee woorden moeten betrekking hebben op jou en je bedrijf. Heb je bijvoorbeeld een schoonmaakbedrijf die ernaar streeft om alles zo snel mogelijk schoon te maken? Dan kun je bijvoorbeeld gaan voor de naam: Clean Fast.
3. Gebruik je eigen naam
Het gebruik van je eigen naam is altijd goed. Je ziet dit vaak bij aannemers en mensen die in de bouw als ZZP-er werken. ‘Bakker Installatiewerken’ ‘de Jong Aannemers’, het zijn een aantal fictieve voorbeelden van het gebruik van je eigen naam of achternaam in je bedrijfsvermelding.
4. Speel met de spelling
Een letter toevoegen of verwijderen of de spelling van een bekend woord helemaal veranderen kan je bedrijfsnaam heel opvallend maken. Ook een verbastering van de bedrijfsnaam valt hieronder. WhatsApp is hier een goed voorbeeld van. Het is duidelijk dat het een verbastering is van Whats up, dat weer refereert naar de directe manier van contact op de telefoon.
Tot slot
Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam altijd uniek en onderscheidend is. Je wilt voorkomen dat je bedrijfsnaam (nagenoeg) overeenkomt met die van een andere ondernemer. Indien je zelfbedachte bedrijfsnaam geheel uniek is, kun je overwegen deze vast te leggen in het handelsmerkenregister.
Heeft u nog vragen over het bedenken van een bedrijfsnaam? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij helpen u graag overweg met uw zoektocht naar een geschikte bedrijfsnaam.